הכנסת תהליכי אוטומציה משנה את העולם, בכל אספקט ואספקט – גם בתחום האחסון, המידוף והלוגיסטיקה.

מה היתרונות בהקמת מחסנים אוטומטיים, איך הם פועלים, ואלו מערכות מדפים למחסן אוטומטי קיימות?

יעילותו של מחסן לוגיסטי היא הכרחית עבור הפרודוקטיביות שלו ורווחיותו.

לכן אין זה פלא שגם לתחום הלוגיסטיקה נכנסות מערכות אוטומציה שמטרתן לקצר הליכים, ליעל אותם, ליצור אופטימיזציה של ניהול המחסן ולחסוך בכוח אדם על ידי פתרונות טכנולוגיים אוטומטיים ליצירת מחסן חכם.

פתרונות אלו יכולים להיות בדמות תוכנות מחשב ייעודיות לניהול כלל הפריטים המאוחסנים לרבות איתור והשגה של כל פריט ופריט (תוכנות WMS לרוב – Warehouse Management System), והן מערכות ליקוט ושינוע אוטומטיות על ידי עגורנים, רובוטים וכו'.

מאחר והניטול אוטומטי, כלומר, אינו דורש גישה נוחה לבני אדם (או למלגזה המוסעת על ידם), אין צורך במעברים ובדרכי גישה עבורם, וכך נחסך שטח יקר – האחסון צפוף יותר וכך חסכוני יותר בעלויות שטח הרצפה הנדרש.

 

אלו יתרונות יש למערכת אחסנה אוטומטית?

על אף העלויות הכרוכות ביצירת מחסן אוטומטי, יש לו יתרונות רבים, שעם הזמן יובילו גם לחסכון כספי משמעותי בעלויות השוטפות. למשל:

 

  • חיסכון בכוח אדם – הן בכמות העובדים והן ברמת מיומנותם
  • רמת בטיחות גבוהה יותר – היות והמיכון מחליף את בני האדם
  • תפוקה גבוהה ויעילות רבה
  • יצירת אופטימיזציה של המחסן המאפשרת אחסון צפוף ומקסום כמות הפריטים פר שטח, כולל מידוף ואחסון בגובה רב שאינו נגיש לבני אדם/מלגזות
  • חיסכון בעלויות התפעול והקרקע
  • דיוק ומהירות בתפעול המחסן

 

אלו מערכות אחסון אוטומטיות נפוצות בתחום הלוגיסטיקה?

מערכות ממוחשבות לאחסון כבד

מערכות ממוחשבות לאחסון כבד

ישנם סוגים שונים של מחסנים אוטומטיים כגון מחסנים אופקיים (אחסון לרוחב ולעומק) ומחסנים אנכיים (לניצול שטח אחסון גבוה במיוחד).

מכיוון שיש פתרונות רבים ושונים בתחום, חיוני לבצע התאמה מדויקת לצרכי הלקוח, לאופי המחסן, לסוג הפריטים (משטחים, ארגזים וכו') ולצורת העבודה הנדרשת.

אחת המערכות המוכרות בתחום היא Mini Load, המיועדת לאחסנה קלה של פריטים/חלקים קטנים בקופסאות.

זוהי מערכת של מדפים צפופים מאוד, כולל לגובה רב, בה הניטול מבוצע על ידי עגורנים אוטומטיים. פתרון אחר הוא מחסני קרוסלה (Carousel) –

מערכות אחסון גמיש לפריטים קטנים, שבהן הציוד מועבר באמצעות קרוסלה אופקית או אנכית (בהתאם למבנה חלל המחסן).

מערכות אחרות דוגמת AutoStore משתמשות ברובוטי איסוף לניטול הפריטים.

גם עבור אחסנה כבדה ישנם פתרונות אוטומטיים, כגון מידוף רדיו שאטל (Radio Shuttle) הידוע, שבו ה"שאטל" הינה עגלה הנשלטת על ידי המפעיל מרחוק באמצעות גלי רדיו.

מערכת זו מתאימה לניטול בשיטת FIFO או LIFO, שכן יש לה פתח אחד או שניים, עם אפשרות לגישה ישירה עבור כל אחד מהמפלסים שבגובה המערכת.

מערכת נוספת של אחסנה כבדה למשטחים המבוצעת באמצעות עגורנים (Stacker Crane) היא מחסנים אוטומטיים AS/RS (ראשי תיבות של מערכות אחסון ואחזור אוטומטיות). גם כאן חוזרים כל היתרונות של האחסון האוטומטי: ליקוט אוטמטי מהיר במיוחד, אחסון צפוף וגבוה למקסום השטח, ויעילות תפעולית.