הבסיס של כל עסק שמחזיק סחורה במחסן – מלאי

מלאי הוא מושג מוכר בתחום החשבונאות ובעולם העסקים, המונח מתייחס לחומרים ולסחורות הזמינים שבבעלות העסק שמשמים אותו לביצוע הפעילות השוטפת.

המלאי לא כולל רכוש קבוע כמו כלי רכב, ובדרך כלל מדובר במלאי של מוצרים מוכנים למכירה, מוצרים הנמצאים בתהליך ייצור בבית העסק, חומרי גלם להרכבת ולייצור מוצרים וחומר אריזה.

יש שיטות שונות לניהול מלאי בעסקים כמו FIFO, LIFO ו-JIT, וכיום מנהלים את המלאי באמצעות תוכנות ייעודיות ומחסנים ממוחשבים.

כדי לנהל מלא בצורה חכמה, נכונה ויעילה – מומלץ להשקיע בתוכנה איכותית ולדאוג למערכת אחסון מתקדמת ובהתאמה אישית לצרכי ולמאפייני העסק.

מערכת אחסון חכמה מבטיחה ניהול יעיל של המלאי, שליטה מלאה בחומרים ובמוצרים בעסק ובמחסניו, ופתרונות מידוף מודולריים לאחסון נוח ובטיחותי של הפריטים השונים.

 

שיטות נפוצות לניהול מלאי בעסקים ובארגונים

איסוף חבילות סחורה מהמלאי על ידי מלגזן

איסוף חבילות סחורה מהמלאי על ידי מלגזן

המלאי משמש את בית העסק לפעילות השוטפת, בדרך כלל מחזיקים מלאי זמין של חומרי גלם, מטענים ומוצרים מוכנים למכירה, אך המלאי כולל גם את המוצרים שמצויים בקווי הייצור בחברה ואת חומרי האריזה.

את החומרים והמוצרים השונים מקובל לאחסן במחסנים גדולים ומקורים עם הגנה יעילה בפני גשם, לחות וסיכונים אחרים,

ויש לבצע רישום של הוצאת והכנסת חומרים ומוצרים למלאי כדי לשלוט בעסק, לפקח על הייצור, לנהל את המלאי בצורה נכונה ומיטבית ולהבטיח מלאי זמין לצורך התפקוד השוטף של העסק.

 

יש שלוש גישות בתחום ניהול המלאי בעסקים ובארגונים:

FIFO (First In First Out)

בשיטה זו המוצר הראשון שנכנס למלאי הוא המוצר האחרון שיוצא, כדאי לדעת כי זו שיטת ניהול המלאי הנפוצה בארץ מאחר והיא כוללת התייחסות לחיי המדף של המוצרים ולתקופת האחריות של הספקים.

 

LIFO (Last In First Out)

שיטה נפוצה לניהול מלאי בעסקים המזכירה את אופן פעולת המחסנית בכלי נשק, מאחר ובשיטה זו המוצר האחרון שנכנס למלאי העסקי הוא המוצר הראשון שיוצא מהמלאי.

יש לציין כי שיטה זו מתאימה בעיקר לחברות ולארגונים גדולים העוסקים במוצרים עם חיי מדף ארוכים ולארגונים הזקוקים למלאי ביטחון.

 

JIT (Just In Time)

שיטה שכיחה לניהול מלאי המתאימה בעיקר לעסקים המחזיקים מלאי על פי צריכה, ובעיקר מלאי של מוצרים שעלות אחזקתם גבוהה יחסית.

בשיטה זו מזמינים מהספקים מוצאים לפי דרישה מדויקת ובמחסן שומרים מלאי מזערי לצרכי ביטחון.

יש יתרונות רבים לשיטה זו אך העסק חייב להשקיע בניהול המלאי על בסיס שוטף ולוודא זמני אספקה, זמינות מלאי אצל הספקים ועוד.

 

ניהול מלאי ממוחשב

בעבר הלא רחוק ארגונים ועסקים נאלצו לנהל את המלאי באופן ידני ובשיטות עבודה ישנות ופחות יעילות.

לכן, לא פעם בספירת המלאי בסוף השנה העסק גילה מוצרים וחומרים שנשכחו במחסן ולא נעשה בהם שימוש, והרבה טעויות אנוש גרמו לבעיות בעסקים ובעיקר אצל היצרנים.

כיום מנהלים מלאי באמצעות תוכנות מתקדמות וייעודיות, מרביתן מבוססות על ענן וטכנולוגיות נוספות.

תוכנה ייעודית לניהול מלאי מבטיחה מעקב שוטף אחר כניסה ויציאה של חומרים ומוצרים, כלי ניהול ומעקב, דוחות שונים ועוד.

התוכנות המתקדמות לניהול המלאי מהוות חלק בלתי נפרד מתוכנה מתקדמת לניהול העסק אך יש גם תוכנות נפרדות עם מודולים שונים לרכש, למכירות ועוד.

 

מהם היתרונות לניהול מלאי בצורה נכונה וחכמה? 

שילוב של מידוף איכותי וניהול מלאי נכון מניב מערכת משומנת באופן מיטבי

שילוב של מידוף איכותי וניהול מלאי נכון מניב מערכת משומנת באופן מיטבי

מומלץ לכל העסקים המנהלים מלאי באופן שוטף לרכוש תוכנה איכותית לניהול מלאי ורכש, או להשקיע בתוכנה לניהול העסק הכוללת מודול לניהול מלאי.

היתרונות לניהול נכון וחכם של המלאי בעסק הם:

  • מעקב נוח ושוטף אחר המלאי בעסק ובמחסנים.
  • ייעול העבודה לניהול מחסנים ומלאי.
  • חיסכון בהוצאות העסק הקשורות לרכש מספקים ולאחזקת מלאי.
  • שיפור ברווחיות העסק.
  • קליטה מהירה של מלאי חדש ושליטה מלאה בהוצאת פריטים מהמחסן ומהמלאי העסקי.
  • מניעת טעויות אנוש בניהול מחסנים ומלאי.

 

חשוב לציין כי מעבר לתוכנה מתקדמת לניהול מלאי חשוב להשקיע גם בפתרונות מידוף מודולריים כדי לאחסן נכון את המוצרים והחומרים.

חברת ארז ריהוט תעשייתי בע"מ מתמחה בפתרונות אחסנה מתקדמים ומותאמים באופן מלא לצרכי הלקוח, החברה מציעה פתרון מקיף לצרכי האחסנה וניהול המלאי, תוך ניצול מקסימלי של שטחי האסון הקיימים בבית העסק.