פעילות המחסנים בתנופה עצומה ועימם גם עולם האחסון הלוגיסטי

בעוד שענפים רבים במשק הישראלי והעולמי הואטו ואף נעצרו בעקבות מגיפת וירוס הקורונה, נדמה שדווקא תחום האחסון והמרכזים הלוגיסטיים חסין

ואף לעתים יוצא נשכר מן השינויים העכשוויים בעולם הקמעונות והמשלוחים, והתחזקות ה-eCommerce.

 

למגיפת הקורונה היתה השפעה הרסנית על תחום התיירות הבינלאומית, על מסעדות ועל עוד ענפים נוספים:

הסגרים במדינות רבות וההימנעות גם אחריהם מיציאה מהבית על ידי רבים, שינו את העולם ואת הכלכלה.

עם זאת, פעילות אחת לא רק שלא נעצרה אלא אף התרחבה וגברה: המשלוחים בפנים המדינה.

 

שיא במשלוחים עד הבית בשיתוף חברות הפצה, מחסני הפצה ומרלוגים בישראל

מסעדות רבות עברו למשלוחי מזון כשלא יכלו לארח בתוכן את הסועדים, קונים רבים בחרו לוותר על ההליכה אל הסופרמרקט לטובת הזמנת משלוח, וגם עסקים רבים –

כולל עסקים קטנים בייצור ביתי –

מחסנים בעידן הקורונה - פריחת שיא ושגשוג

מחסנים בעידן הקורונה – פריחת שיא ושגשוג

גילו את הכוח שיש לאיקומרס, קרי, למסחר אלקטרוני.

יש יותר ויותר מכירות אונליין, ברשת, עם משלוח עד הבית או עד סניף קבלת החבילות הקרוב.

במקביל, שרשרת האספקה מחו"ל לעתים נפגעה בגלל  הקורונה (למשל, עצירת הדואר לחו"ל על ידי רשויות יפן, או עצירת ייצור במפעלים בסין בשיא המגיפה),

וכך עולה חשיבותם של מחסנים ומרלו"גים עם מלאי זמין ומוכנות לאספקה מיידית.

מחסנים שכאלו מספקים תשובה לחוסר הוודאות הקיים במציאות כרגע, ומאפשרים המשך קיום מסחר פעיל ורציף.

אין זה פלא למשל שחברת אמזון משגשגת במשבר הנוכחי – הצרכנות ברשת עולה.

אנשים רבים מוגבלים ביציאה לחנויות פיזיות בגלל סגר, בידוד או השתייכות לקבוצת סיכון, אחרים חוששים ומנסים לצמצם תדירות מגעים חיצוניים.

 

ההזמנה ברשת לעומת זאת קלה, נוחה ונטולת סיכוני קורונה:

מתיישבים מול המסך, והכל לכאורה זמין –

קניות בסופרמרקט, ביגוד חדש מרשתות אופנה, צעצועים לילד, ספרים להפגת השעמום בסגר, טלוויזיה חדשה לשעות הנטפליקס הארוכות וכן הלאה.

 

הגידול במסחר אונליין וכניסתו לעסקים חדשים רבים מצריך התאמה גם של אופן ניהול המלאי:

יש צורך במלאי זמין ובליקוט מהיר וחכם יותר של כל פרט נדרש.

ניהול מלאי ומחסנים ממוחשבים בימי קורונה - רמז לעתיד לבוא בעולם

ניהול מלאי ומחסנים ממוחשבים בימי קורונה – רמז לעתיד לבוא בעולם

לקוח הקצה מזמין בכמה לחיצות בודדות בטלפון הסלולארי או במחשב ומצפה לקבל במהירות בדיוק את אותו פריט שהזמין עד אליו ללא עיכובים.

הליקוט, הסידור והניהול של המחסן חייבים להתאים למציאות זו של התנהלות מול לקוחות רבים (ולרוב פרטיים ולא גופים מסחריים) בעלי הצרכים והרצונות השונים, במהירות הנדרשת. תוכנות WMS הן חיוניות כאן, ביכולתן לעמוד באתגרי האיקומרס, ללמוד, לספק נתונים וליעל את העבודה במחסן הלוגיסטי – במיוחד לאור העובדה שמחסן למכירות אונליין זקוק לשטח אחסון גדול בהרבה מאשר מכירה בחנות.

 

תחום הלוגיסטיקה לא עוצר, אלא נע קדימה, ומאמץ טכנולוגיות חדשות:

התאמת מחסנים לאיקומרס, טכנולוגיות אוטומציה, ליקוט מהיר על ידי רובוטים, טכנולוגיות AI, תוכנות חכמות לניהול מחסן וכן הלאה. בזכות זאת, הענף יכול להתגבר על משבר משמעותי כלל עולמי כמו הקורונה, ולהתאים את עצמו למצב המשתנה והחדש, ולשינויים המהירים בעולם הלוגיסטיקה, המסחר והאספקה.